, ,

کاربرد واقعیت گسترده در هنر

واقعیت مجازی در حوزه هنر

به اعتقاد برخی، هنر برای انسان یک مقوله ازلی و ابدی است و حتی پیش از تکامل انسان در طبیعت و حیوانات به شکلی دیگر وجود داشته است. اما این به آن معنا نیست که دستخوش تغییر نبوده و نخواهد بود. هنر همواره توسط عناصر دیگر تحت تاثیر قرار گرفته است و یکی از این عناصر فناوری است. همان‌طور که با پیشرفت تکنولوژی و اختراع دوربین هنر جدیدی به نام عکاسی و سپس سینما به جهانیان معرفی شد و امروز هنرهای دیجیتال یکی از شاخه‌های خلاق و جذاب هنر هستند، فناوری واقعیت گسترده اعم از واقعیت مجازی یا واقعیت افزوده نیز هنر را دگرگون خواهد کرد.

فناوری واقعیت گسترده (Augmented Reality – AR) و فناوری‌های واقعیت مجازی (Virtual Reality – VR) به هنر کاربردها و امکانات خلاقانه‌ای اضافه می‌کنند که تا پیش از این حتی قابل پیش‌بینی و درک نبود. در ادامه به برخی از این تغییرات اشاره می‌کنیم.

تجربه غوطه ور در هنر

فرض کنید به جای اینکه یک فیلم سینمایی را بر روی پرده سینما تماشا کنید، در سکانس‌های آن غوطه‌ور شوید. بی شک چنین تجربه‌ای تا پیش از توسعه فناوری‌های واقعیت گسترده ممکن نبود اما حالا این امکان وجود دارد که درون یک اثر هنری قرار بگیرید. باید صبر کنیم تا هنرمندان بال‌های خلاقیت خود را با مرزهای جابجا شده‌ی هنر تطبیق دهند اما بی شک مفاهیم تازه‌ای در نقاشی، مجسمه سازی، موسیقی و دیگر هنرها شکل خواهد گرفت و این مساله ناشی از امکان غوطه‌ور شدن در یک اثر هنری است.

هنر تعاملی

تا پیش از این هنر در اکثریت مواقع، غیر قابل تعامل بود. اما با توسعه واقعیت گسترده این امکان وجود دارد که مخاطب هنر با اثر هنری تعامل کند. به بیان ساده‌تر تصور کنید بتوانید یک اثر حجمی هنری در محیط واقعیت مجازی را تغییر دهید. یا با بازیگران یک فیلم سینمایی به کمک هوش مصنوعی گفتگو کنید. در این صورت تجربه مخاطب غنی‌تر و جذاب‌تر می‌شود.

انیمیشن‌های واقعیت مجازی

به طور حتم یکی از منحصر بفردترین تجارب در دنیای انیمیشن، انیمیشن‌های واقعیت مجازی هستند. این پدیده به حدی عجیب و متفاوت است که تنها با تجربه کردن می‌توان آن را درک کرد. انیمیشن های واقعیت مجازی سه بعدی دارای حجم و اسکیل شده هستند. بنابرین این شما هستید که تصمیم می‌گیرید از کدام زاویه به انیمیشن نگاه کنید. گاهی برای دیدن انیمیشن باید جابجا شوید و همراه با شخصیت‌های انیمیشن حرکت کنید.

واقعیت مجازی در حوزه هنر

آموزش هنر با واقعیت مجازی

یکی از کاربردهای اصلی واقعیت مجازی، آموزش است. درباره منافع آموزش به کمک واقعیت گسترده می‌توانید این صفحه را نیز مطالعه کنید اما شاید اگر بگوییم جذاب‌ترین بخش در حوزه آموزش، آموزش هنر است، اشتباه نگفته‌ایم. موسیقی، رقص، بازیگری، فیلم برداری و بسیاری دیگر از هنرها به کمک واقعیت مجازی و واقعیت افزوده به شکلی اثرگذارتر و جذاب‌تر آموزش داده می‌شوند.

هنر معماری و واقعیت مجازی

معماری یکی از هنرهای اصیل و قدیمی تمدن بشری به حساب می‌آید. این هنر نیز با واقعیت مجازی و واقعیت افزوده دستخوش تغییر خواهد شد. پیش از هر چیز این امکان فراهم است که نقشه‌های طراحی شده توسط معمار، قبل از اجرا، تجربه شوند. حتی برخی آینده پژوهان باور دارند می‌توان در آینده به کمک واقعیت افزوده، عناصر معماری به فضا اضافه کرد. از دیگر امکاناتی که واقعیت مجازی در اختیار معماران و البته شهرسازها قرار می‌دهد، این است که متریال گوناگون را مشاهده کرده از میان آنها انتخاب کنند.

به‌طور کلی، استفاده از فناوری واقعیت گسترده و واقعیت مجازی در هنر، دنیای هنر را به یک سطح جدید از خلاقیت، تعامل و تجربه بردهاست. این فناوری‌ها به هنرمندان اجازه می‌دهند تا آثار هنری منحصر به فردی ایجاد کنند و تجربه‌ی هنری بیننده‌ها را بهبود دهند. شرکت اکوشار به عنوان تخصصی‌ترین شرکت ایرانی که در حوزه توسعه محتوا و اپلیکیشن‌های واقعیت گسترده فعال است، می‌تواند به هنرمندان کمک کند که ایده‌های خود را به واقعیت بدل کنند.

Telegram
WhatsApp
Twitter
Email
Print

نویسنده

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سیزده + نوزده =

شروع مشاوره

از این طریق می‌توانید درخواست مشاوره، خود را برای همکاران ما ارسال کرده و منتظر تماس ما بمانید.