واقعیت گسترده، مجازی یا افزوده؟

واقعیت مجازی واقعیت افزوده واقعیت گسترده

تکنولوژی واقعیت گستره یا Extended Reality به عنوان یک پدیده فراتر از مرزهای واقعیت مجازی Virtual Reality و واقعیت افزوده Augmented Reality به سرعت به یکی از ترندهای برجسته دنیای فناوری تبدیل شده است. این تکنولوژی نه تنها به ما این امکان را می‌دهد که به دنیای مجازی فراتر از هر زمانی نزدیک شویم، بلکه با ادغام واقعیت افزوده، تجربیات فراگیر و متنوعی را برای ما فراهم می‌کند که در ادامه قصد داریم به تفصیل مفاهیم پایه و کلید‌واژه‌های اصلی آنها بپردازیم.

واقعیت گسترده یا Extended Reality:

واقعیت گسترده یا XR به عنوان یک لغت رسمی در دنیای فناوری‌های نو تعریف نشده است. در واقع میتوان گفت واقعیت گسترده مانند ابری پر از کلمه تمامی مفاهیم این صنعت را در خود جای داده است. کلماتی مانند واقعیت مجازی Virtual Reality، واقعیت افزوده Augmented Reality، واقعیت ترکیبی Mixed Reality و دیگر کلمات مورد استفاده در این حوزه که در ادامه به بررسی هریک از کلمات و جزییات عمیق آنها می‌پردازیم تا تفاوت ظریف میان‌ آنها بهتر درک شود.

واقعیت مجازی یا Virtual Reality:

فناوری واقعیت مجازی VR که این روزها به شدت درحال گسترش است علاوه بر عرصه سرگرمی درحال تبدیل شدن به یک ابزار مهم در حوزه آموزش، درمان، صنعت، تجارت و نظایر آن است. واقعیت مجازی با استفاده از تجهیزات سخت افزاری مانند عینک، هدفون و دستکش، با ایجاد یک فضای شبیه سازی شده کامپیوتری و با القاء حواس مصنوعی به کاربر امکان تجربه یک فضای سه بعدی را میدهد، تجربه ای متفاوت با هرآنچه که کاربر در صفحه مانیتور رایانه یا تلفن همراه میتواند مشاهده کند. در این فناوری کاربر به جای تماشای تصویر، درون فضای شبیه سازی شده غوطه ور می شود و با آن در تعامل است.    

واقعیت افزوده یا Augmented Reality:

در واقعیت افزوده کاربر به یک فضای شبیه سازی شده ورود نمی کند بلکه اجسام دیجیتالی به آن فضا اضافه می گردد. در واقعیت افزوده، اطلاعات یا شی های مجازی در دید مستقیم با محیط واقعی قرار می گیرند و این اطلاعات میتواند شامل تصویر، متن، صدا یا اشیاء سه بعدی باشند که با استفاده از سخت افزارهایی مانند گوشی موبایل، عینک ها یا دوربین های واقعیت افزوده قابل مشاهده هستند. تفاوت اصلی واقعیت مجازی VR و واقعیت افزوده ARدراین است که واقعیت افزوده این امکان را فراهم میکند که کاربر در محیط واقعی از اطلاعات دیجیتالی بهره مند گردد. اجرای بازی های ویدیویی در محیط فیزیکی واقعی یکی از رایج ترین مثال های واقعیت افزوده است.

واقعیت ترکیبی یا Mixed Reality:

واقعیت ترکیبی همانطور که از نام آن پیداست ترکیبی است از دو فناوری واقعیت مجازی VR و واقعیت افزوده AR. در واقعیت ترکیبی علاوه بر آنکه اطلاعات مجازی در محیط واقعی قرار میگیرند، کاربر میتواند با آن ها در تعامل باشد گویی که در دنیای واقعی دارای وجود هستند. واقعیت ترکیبی میتواند با دنیای  مجازی یا دنیای واقعی شروع شود؛ زمانیکه با دنیای واقعی آغاز شود محتوای دیجیتال به محیط اضافه میشود و کاربر میتواند با آنها در تعامل باشد. درصورتیکه واقعیت ترکیبی با دنیای مجازی آغاز گردد، کاربر هیچ درکی از محیط واقعی ندارد اما نمونه اشیاء موجود در آن فضا دقیقا مطابق نمونه های واقعی هستند. تکنولوژی فوق در زمینه های آموزش، پزشکی، صنعت، سرگرمی و نظایر آن به شدت درحال رشد و پیشرفت است.

فناوری های غوطه ور یا Immersive Technologies:

به تکنولوژی گفته میشود که با افزایش حس حضور سعی در ایجاد یک تجربه تعاملی و جذاب تر با دنیای دیجیتال را دارد و شامل واقعیت مجازی، واقعیت افزوده و واقعیت ترکیبی هستند. بصورت کلی هدف فناوری های فراگیر بهبود و بالا بردن تجربه و درک کاربران در زمینه های آموزشی، پزشکی، تجارت و بازاریابی، توسعه مهارت های فردی و تجربیات تعاملی است.

تجربه غوطه ور یا Immersive Experience:

تجربه غوطه ور یا فراگیر با استفاده از تکنولوژی واقعیت مجازی و افزوده، تجربه غوطه ور بودن در دنیای مجازی را برای کاربر فراهم می کند. تجربه فراگیر بطور کلی سعی در ایجاد تعاملی پویا تر و اثر بخش در زمینه های زیر دارد:

آموزش: تجربه ی آموزشی فعال تر با استفاده از محیط های مجازی

صنایع: ارتقاء عملکرد افراد در شرایط متفاوت و کاهش برخی هزینه های سنگین و گاها جبران ناپذیر

تبلیغات و بازاریابی: جلب توجه موثرتر با ایجاد بستر تبلیغاتی منحصر به فرد

تعامل عمیق: ایجاد تعاملات گروهی فعال و بهبود عملکرد نیروی انسانی

و هرآنچه که شما برای کسب و کار خود به آن نیاز دارید!

دوقلوی دیجیتال یا Digital Twine:

دوقلوی دیجیتال در واقعیت گسترده همانطور که از اسم آن مشخص است اشاره به ایجاد یک نمایش دیجیتال و دقیق از یک جسم فیزیکی در یک محیط مجازی دارد که این نمایش دیجیتال به کاربر این امکان را میدهد تا اطلاعات زنده و تغییرات مد نظر را بصورت داینامیک مشاهده کند. بطور مثال دوقلوی دیجیتال در صنعت با ایجاد امکان مدل سازی و بررسی دقیق یک دستگاه به صاحبان صنایع در رسیدن به نتیجه مطلوب تر کمک میکند. دوقلوی دیجیتال یکی از فناوری‌های مرتبط با واقعیت گسترده است که کاربردهای بی‌شماری برای کسب‌وکارهای مختلف ایجاد می‌کند.

حال که به دید واضحی از تفاوت ها و کاربرد های هرکدام از این مفاهیم رسیدیم بطور خلاصه میتوان گفت؛ تکنولوژی واقعیت گسترده با تلفیق هوش مصنوعی، واقعیت افزوده، واقعیت مجازی و تکنولوژی های دیجیتال، جهان دیجیتال را به یک هنر از تجربه تعاملی بدل می کند که با ایجاد دنیایی پراز تجربیات فراگیر و جذاب به مخاطبان خود خوش آمد می گوید.

Telegram
WhatsApp
Twitter
Email
Print

نویسنده

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

10 − 8 =

شروع مشاوره

از این طریق می‌توانید درخواست مشاوره، خود را برای همکاران ما ارسال کرده و منتظر تماس ما بمانید.