,

واقعیت مجازی، تغییر دهنده بازی در حوزه درمان

واقعیت مجازی در حوزه درمان

استفاده از واقعیت گسترده، مجازی و افزوده در حوزه درمان و پزشکی به دلیل قابلیت‌های منحصر به فرد و پتانسیل‌های فراوانی که ارائهمی‌دهد، به‌طور گسترده‌ای مورد توجه قرار گرفته و روز به روز در حال افزایش است. استفاده از این فناوری در حوزه بهداشت و درمان برای اساتید، پزشکان، جراحان و حتی بیماران قابلیت‌هایی را ممکن می‌کند که تا پیش از این امکان نداشته است. در ادامه به برخی از سلوشن‌هایی که در این حوزه طرح شده، اشاره می‌کنیم.

آموزش و شبیه‌سازی آموزشی به کمک ‌VR در حوزه درمان:

آموزش در حوزه درمان، مبتنی بر تجربه و حضور است. همچنین این حوزه آموزشی تکرار ناپذیر و گران قیمت است که موجب می‌شود دسترسی به آموزش با کیفیت یا شانس روبرویی با کیس‌های گوناگون برای همه دانشجویان پزشکی میسر نباشد. از طرف دیگر آموزش به کمک متن، عکس و فیلم به حد کافی اثربخش نیست. از این رو آموزش پزشکی به کمک واقعیت مجازی موجب می‌شود اثربخشی این آموزش بالاتر برود. همچنین واقعیت افزوده و واقعیت مجازی در آموزش پزشکی این امکان را ایجاد می‌کند که برنامه‌های آموزشی، تکرار پذیر و ارزان‌تر در اختیار دانشجویان قرار بگیرد. آموزش پزشکی با واقعیت مجازی، ریسک‌های آموزش را نیز کاهش می‌دهد.

واقعیت مجازی در حوزه درمان

تفسیر و تشخیص:

واقعیت مجازی به پزشکان کمک می‌کند تشخیص دقیق‌تر و صحیح‌تری انجام دهند. برای مثال در برخی از موارد، تصاویر سه بعدی حاصل از عکس‌برداری از تمورها و یا شکستگی‌ها و سپس تبدیل آنها به احجام سه بعدی در محیط واقعیت مجازی این امکان را برای پزشک ایجاد می‌کند که دید بهتری به آنچه در تشخیص مهم است داشته باشد. ترکیب واقعیت مجازی در تفسیر بیماری‌ها با هوش مصنوعی می‌تواند آینده پزشکی را متحول کند.

تمرین پیش از اقدام:

فناوری واقعیت گسترده در حوزه پزشکی این امکان را فراهم می‌کند که تیم جراحی پیش از اقدام به عمل، به کمک یکدیگر در محیط یک تجربه غوطه‌ور، ضمن تمرین، هماهنگی بیشتری داشته باشند و خود را برای عمل آماده کنند. این مساله ریسک عمل جراحی را کاهش می‌دهد و تیم جراحی به وسیله تصاویر تبدیل شده به محیط VR با احتمالات غیر قابل پیش بینی کمتری روبرو باشند.

آمادگی بیمار پیش از عمل:

واقعیت مجازی این امکان را برای بیماران فراهم می‌کند که پیش از یک فرایند، مدل شبیه‌سازی شده یا سیمولیشن آن را مشاهده کنند. این مساله چنانچه با همراهی پزشک و روان پزشک انجام شود می‌تواند استرس ناشی از عمل جراحی را کاهش دهد.

روان درمانی و واقعیت مجازی:

درمان بسیاری از بیماری‌های حوزه روان، از جمله استرس، اضطراب، فوبیا و برخی از وسواس‌‌ها با واقعیت مجازی بسیار اثربخش و موثر است. روان درمانگر می‌تواند به کمک مواجهه بیمار به صورت مدیریت شده و با همراهی او، واکنش‌های او را مشاهده و مدیریت کند و به این وسیله درمان را سرعت ببخشد.

سبک زندگی و سلامت:

بی شک واقیعت مجازی یک از راهکارهایی است که کمک می‌کند افراد سبک زندگی خود را بهبود ببخشند. برای مثال افراد می‌توانند به کمک واقعیت گسترده ورزش کنند یا بخشی از روز را به مدیتیشن و تمدد اعصاب بپردازند. سهولت و ارزانی ورزش و مراقبت از خود به وسیله واقعیت مجازی می‌تواند به ارتقا کلی سطح سلامت منجر شود.

مجموع این قابلیت‌ها که به کمک واقعیت مجازی، واقعیت افزوده و واقعیت ترکیبی در علوم پزشکی تحقق پیدا می‌کند، باعث شده که استفاده از این فناوری جذابیت بسیاری برای پزشکان پیدا کند. شرکت اکوشار با استفاده از تیم متخصص می‌تواند شرکت‌ها یا پزشکان را در توسعه چنین راهکارهایی همراهی کند.

Telegram
WhatsApp
Twitter
Email
Print

نویسنده

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

چهارده − 9 =

شروع مشاوره

از این طریق می‌توانید درخواست مشاوره، خود را برای همکاران ما ارسال کرده و منتظر تماس ما بمانید.