, ,

با واقعیت مجازی، مهندسی فکر کنید و مهندسی اجرا کنید

واقعیت مجازی در صنعت ساختمان

واقعیت مجازی، پدیده‌ای که خالق آن جمعی از باهوش‌ترین مهندسین دنیا هستند، به طور حتم برای جامعه مهندسی، راهکارهای جذابی پیشنهاد می‌دهد. هدف فناوری همواره کاهش هزینه‌ها و بهبود فرایند‌های جاری بوده و واقعیت مجازی نیز به عنوان یکی از جذاب‌ترین فناوری‌های روز از این قاعده مستثنی نیست. در ادامه به برخی کاربرد‌های واقعیت مجازی در برخی از رشته‌های هنری می‌پردازیم.

طراحی و مدل‌سازی محصولات و ساختمان‌ها:

طراحی خودرو، طراحی یک قطعه صنعتی یا طراحی یک آپارتمان، تفاوتی ندارد؛ به هر حال واقعیت مجازی و واقعیت افزوده در صنعت این امکان را فراهم می‌کند که طراح یا کارفرما پیش از اجرا و تحمل هزینه‌های MVP یا آغاز فرایند ساخت، نمونه نهایی را مشاهده و با آن تعامل کنند.

شبیه‌سازی و تحلیل رفتار سیستم‌ها:

واقعیت مجازی به عنوان یک ابزار قدرتمند در شبیه‌سازی سناریو‌های گوناگون و تحلیل رفتار سیستم‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد. واقعیت مجازی این امکان را در اختیار قرار می‌دهد که سیستم‌های پیچیده را شبیه‌سازی کرده و رفتار آنها را تجربه کنید. این مساله نه تنها ریسک اجرای سیستم‌ها پیچیده را کاهش می‌دهد، بلکه هزینه و زمان مورد نیاز برای طراحی و اصلاح سیستم را نیز به شکل چشم‌گیری کاهش می‌دهد. همچنین شرایط در هنگام استفاده از فناوری واقعیت مجازی برای شبیه سازی و تحلیل رفتار سیستم‌ها کاملا تحت کنترل است و می‌توان تغییرات دلخواه را در آن اعمال و نتیجه را بررسی کرد. با این شیوه، عملکرد در فاز آزمایشی بهبود داده شده و در بهترین شرایط وارد فاز جرایی می‌شود.

بهینه‌سازی پروسه‌های تولید:

راهکارهای بسیاری برای بهینه‌سازی فرایند‌های تولید وجود دارد. واقعیت مجازی به صورت متمرکز در هر صنعت می‌تواند فرایند‌های تولید را بهینه‌سازی کند. برای مثال می‌توان با شبیه‌سازی موقعیت جغرافیایی کارگاه تولیدی و بررسی زاویه تابش خورشید، جانمایی و طراحی فرایند را به گونه‌ای انجام داد که استفاده‌ای مطلوب از نور و انرژی روز انجام شود. همچنین به کمک واقعیت مجازی می‌توان زمانبندی تولید را شبیه‌سازی و به بهترین وجه طراحی کرد.

آموزش در صنعت

آموزش در صنایع یکی از اصول کلیدی محسوب می‌شود. از این رو طراحی و اجرای فرایند‌های آموزشی برای صنایع، موجبات اتلاف زمان و هزینه است و حتی گاهی انجام فرایند‌های آموزشی قدری خطر و ریسک به همراه دارد. از طرفی این آموزش‌ها تکرار پذیر نیست و همین مساله برگزاری دوره‌های آموزشی را سخت‌تر می‌کند. همچنین در صنایع، آموزش به کمک محتوای آموزشی متنی و حتی تصویری، اثرگذاری کافی ندارد. در صورتی که آموزش به کمک واقعیت مجازی می‌تواند هزینه‌ها را کاهش داده، برگزاری را سهولت بخشیده، آموزش را تکرار پذیر کرده، خطرات را از میان برده و در عین حال اثربخشی آن را چندین برابر می‌کند.

واقعیت مجازی در حوزه ساختمان

منافع استفاده از واقعیت مجازی در صنعت

استفاده از فناوری واقعیت گسترده در صنعت و مهندسی فواید بسیاری دارد. این فناوری در صنعت موجب می‌شود ارتباط میان همکاران پروژه بهبود یابد. نیاز به جابجایی و سفر به دلایل گوناگون از جمله جلسات یا مشاهده فرایند تولید کاهش می‌کند. هزینه‌ها کاهش پیدا کرده و فرایند‌ها به مراتب با سرعت بیشتری انجام می‌شوند.

برای جمع بندی می‌توان به این حقیقت اشاره کرد که با توجه به نوآور بودن فناوری واقعیت مجازی در صنعت، قابلیت‌های بسیاری وجود دارد که بر اساس نیاز باید توسط مهندسان مطرح شده و به کمک برنامه نویسان این حوزه اجرا شود. شرکت اکوشار می‌تواند تمام نیاز مهندسان را بررسی و بهترین راهکارها را مبتنی بر واقعیت گسترده به آنها ارائه کند.

Telegram
WhatsApp
Twitter
Email
Print

نویسنده

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

11 + 13 =

شروع مشاوره

از این طریق می‌توانید درخواست مشاوره، خود را برای همکاران ما ارسال کرده و منتظر تماس ما بمانید.